Spring naar inhoud

An Englishman in New York

09/06/2010

Een paar jaar terug was er op Canvas de verkiezing van de Grootste Belg. Als ik mij niet vergis heeft er toen een pastoor gewonnen. Mocht die verkiezing nu plaatsvinden, dan zouden geestelijken waarschijnlijk de top 100 niet halen. De kans op pek en veren is aanzienlijk groter. Maar ere wie ere toekomt. Al rest de vraag waarom Pater Damiaan deze titel kreeg. Omdat hij zijn leven gaf voor sukkelaars? Zeker. Maar vooral omdat hij het als kleine Belg, uit het onooglijke dorp Tremelo, ‘gemaakt’ heeft in het buitenland. En daar wil ik het in deze column over hebben.

Er is in bepaalde wandelgangen sprake om een verkiezing van de Grootste ReclameBelg te organiseren. Dat wordt boeiend. Naast de gekende usual suspects, ben ik toch benieuw wie er zoal die shortlist gaat halen. En nog meer: wat de beoordelingscriteria zullen zijn. Laat ons even mogelijke criteria overlopen: Master Marketeer worden bij Stichting Marketing, veel EFFIE’s gewonnen hebben, veel Lions in Cannes verzameld hebben, veel CCB’s en nog een rist andere creatieve prijzen op de schoorsteenmantel hebben staan en een succesvol bureau opstarten (en voor veel geld verkopen). Maar ook spraakmakende campagnes gemaakt hebben die nog in het collectieve geheugen gegrift staan. Da’s al iets moeilijker te meten. Een boek gepubliceerd hebben dat ook in het buitenland goed verkocht werd? Zoveel in internationale jury’s gezeten hebben dat je gold member geworden bent in het loyalty programma van vliegmaatschappijen en luxehotels? Veel met je kop op tv geweest zijn? 500+ contacts in LinkedIn, 1000+ followers op Twitter of een blog die duizend(en) collega’s dagelijks bezoeken? Of moet een reclameman/vrouw impact gehad hebben op iets meer in onze samenleving dan het verkopen van producten of diensten?

Ik maak een sprongetje naar de voetbalwereld. De beste Belgische voetballer aller tijden, Paul Van Himst, trapte amper een balletje buiten zijn geliefde Anderlecht. Hij eindigde zijn carrière bij… Eendracht Aalst. Die andere beste Belgische voetballer aller tijden, Rik Coppens, kreeg je ook met geen stokken naar het buitenland. Al waren de tijden voor die amateurvoetballers toen wel anders. Hij “mocht” niet weg.

Nu spelen er cohorten jonge Belgen in buitenlandse competities. Sommigen halen toch regelmatig de kranten (Fellaini/Kompany), worden kapitein van hun ploeg (Simons), worden zelfs geselecteerd voor de ploeg van het jaar (Vermaelen) of halen de finale van de Champions League (Van Buyten). Voorbeelden genoeg van Belgen in de sportwereld  die toch een beetje stof doen opwaaien in het buitenland. Ambitie buiten de grenzen dus. En dat we niemand horen zeggen dat Belgen moeilijk carrière kunnen maken in het buitenland. Herman Van Rompuy, Jacques Rogge, Toots Thielemans, Peter Piot, Frank De Winne, …

En dan komen we terug bij de reclamemensen. Zucht. Geen Ogilvy, geen Bernbach, geen Burnett, geen Dru, geen Widen. Zelfs geen Kevin Roberts, geen Kessels en geen Kramer en geen Jaffe. Want laten we wel wezen, veel deining hebben reclamebelgen in het buitenland nog niet veroorzaakt. Laat staan dat ze de geschiedenisboeken gehaald hebben. Uitzondering op de regel misschien: Vervroegen. Respect voor Duval Guillaume in New York, voor Tom in Londen, Tom in Amsterdam en Tom in LA. En laten we vooral Paul in Parijs niet vergeten. Maar het kan altijd beter.

Daarom zou ik de functie van Allergrootste ReclameBelg nog even vacant willen verklaren. Als dat geen mooie uitdaging is voor onze jonge reclametalenten! De nieuwe generatie kan nog naam maken. Go where no man (woman) has gone before. Koffers pakken dus. Stoute schoenen inclusief. Ga op ontdekkingstocht. En koloniseer voor België. Eeuwige roem staat jullie te wachten. Tenminste, als het land nog bestaat bij jullie thuiskomst.

“If you can make it there, you can make it anywhere,” zong Sinatra. Het hoeft zelfs niet New York te zijn. Parijs en Londen zijn ook prima. Wie neemt de handschoen op? Laat het dus voor één keer geen Englishman in New York zijn, maar Kuifje in Wonderland.

geert keyaerts

strategic coach

geert@tiki.be

(deze column verscheen in PUB magazine 8, juni 2010)

No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: