Spring naar inhoud

There is power in a union

05/11/2010

We openen met een prachtig strijdlied van onze favoriete linkse troubadour Billy Bragg over de vakbond: ‘There is power in a union’. Alvorens u mij aanspreekt met de geuzennaam Rooie Geert en mij op de McCarthy lijst zet, toch best even de rest van deze column lezen. Want er zijn toch wel wat donkere wolken aan de hemel van de werkliedenbeweging. Zeker als we het hebben over hun manier van communiceren.

Veel gevestigde organisaties en instituten staan momenteel in het oog van de storm. Over het instituut de Katholieke Kerk zullen we het maar niet hebben. Daar kan alleen re-engineering nog helpen, vrees ik (liefst door vrouwen) om met een nieuw ‘product’ op de markt te komen. Maar ook het Belgisch leger bijvoorbeeld slaagt er maar niet in om op een boeiende manier te communiceren met haar ‘stakeholders’. De draken van tv-spotjes die ze met regelmaat op het publiek loslaten, doen pijn aan ogen en oren. ‘Onvoldoende communicatiebudget’ roepen ze in koor. Flauw excuus. Met zo’n merk, en de communicatie-challenge om goeie nieuwe rekruten warm te maken voor een leven in het leger, is veel meer mogelijk.

Hoe komt het toch dat al die grote organisaties er niet in slagen om sterk te communiceren? De NMBS, B-Post? Ik zwijg al. Ik zou op een familiefeest al niet eens meer durven zeggen dat ik daar werk. Alstublieft communicatiemensen, make your employees proud, not ashamed. Je zou haast denken: ‘hoe groter de organisatie, hoe pijnlijker het communicatiebeleid’. Er zit dus misschien toch een logica in. En wat met de communicatie van de organisaties in ons vak: Stichting Marketing, UBA, ACC, CCB,… Voordeel van de twijfel? Laat het ons weten.

Over naar de vakbonden. Kijken we even naar ACV & ABVV. Hoeveel sympathie ik als jonge gast ook had voor de sociale verwezenlijkingen van de vakbonden, tegenwoordig moet ik steeds meer aan die geniale reclamecampagne denken van Saatchi voor Thatcher in 1979: ‘Labour isn’t working’. Je zal momenteel in Frankrijk maar even willen stoppen om te tanken aan een benzinestation. Of probeer in ons land onbezorgd met de trein naar het werk te gaan. En nu spreken ze ook van algemene staking in Engeland. Heel actueel dus die campagne. Alles komt terug.

Volgens mij is de communicatietool ‘staking’ niet meer goed gekozen om de doelstellingen van de vakvereniging te halen. In plaats van likeability te scoren, zetten ze heel veel kwaad bloed. Niet alleen bij tegenstanders, maar ook bij goedbedoelende mensen.

Het heeft ook te maken met wie de boodschap komt verkondigen. Met alle respect, maar Rudy De Leeuw en Luc Cortebeeck kan je moeilijk beschuldigen van veel charisma om een jonger publiek warm te maken voor de boodschap (welke boodschap?) van de vakvereniging. Deze verenigingen moeten eerst toegeven dat ze zijn blijven stilstaan. In plaats van een baken van progressie, zijn ze het toppunt van conservatisme en stilstand geworden. En hun communicatie versterkt dat beeld nog.

Je zal mij hier geen pleidooi horen houden voor afgelikte corporate woordvoerders. Soms lijken het wel robotten aangedreven door speech technology van Lernout & Hauspie. Geef ons terug echte mensen met een gemeende boodschap.

Er moeten toch prachtige verhalen zijn in zulke organisaties en passionele vertellers om die verhalen te brengen. Met een beetje hulp van communicatieprofessionals kan je er zelfs lovebrands voor een mooi gesegmenteerde doelgroep van maken. Of ben ik nu aan het ijlen?

Ik denk alleszins dat veel organisaties en instituten communicatie teveel als een noodzakelijk kwaad zien. En dus rest er meestal niets meer dan brokken lijmen met crisiscommunicatie als het al veel te laat is.

Dus beste vakbonden, investeer eens in goeie communicatie in plaats van in stakingsuitkeringen. Misschien komt er dan wat meer ‘flower power’ in a union.

geert keyaerts

No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: