Spring naar inhoud

The Thrill is Gone

16/12/2010

Als Riley ‘Blues Boy’ King (of B.B. voor de vrienden) zingt ‘The Thrill is Gone’, dan heeft hij het over het feit dat de magic tussen hem en zijn madam weg is. Deze column gaat over het al dan niet uitgekeken zijn op de huidige formule van seminaries, congressen en networking-events. We zitten tenslotte volop in ‘The Age of Conversation’, niet?

Ik heb net editie 29 van het Congres van Stichting Marketing achter de rug en blijf zitten met de vraag ‘Zal editie nummer 30 nog relevant zijn in de huidige vorm?’. De vraag is een paar keer onderwerp van gesprek geweest in Gent. En we zijn er nog niet uit, want de meningen zijn verdeeld.

Een gesprekspartner kwam met de opmerking, ‘Wat is er eigenlijk fundamenteel verschillend tussen de editie van pakweg 1995 en de recentste editie?’. De locatie en het feit dat deelnemers nu hun mening live kunnen Twitteren. Ai, die zit. Nochtans heeft het marketing- en communicatievak zelf op 15 jaar tijd een giant leap gemaakt. Maar moeten we deze vergelijking wel maken? Je zou ook kunnen uitgaan van het principe, never change a winning team. Zat de ICC-zaal trouwens weer niet aardig vol?

Over de locatie gaan we het niet hebben. Of toch wel? Want waarom zouden we nog steeds met 1000 deelnemers in de sneeuwfiles gaan staan richting Gent op een donkere vrijdagochtend terwijl we alles via streaming zouden kunnen volgen? Om te netwerken? Praatjes maken en naamkaartjes uitwisselen? Helemaal 1995 dus. Al is het ontmoeten van old friends in real life altijd mooi meegenomen. Maar doen we dat niet beter gewoon ergens op café?

En dan de interactiviteit. Waar sommige toeschouwers in de zaal vroeger commentaar leverden op een spreker aan hun buurman/-vrouw, of voor de deelnemers met een uitgesproken mening (of de beterweters volgens sommigen) net luid genoeg om gehoord te worden bij deelnemers in de rij net voor en net achter hen, kan dat nu op het scherm via tweets. Groter bereik ongetwijfeld. So what? Wel, de impact is toch ook iets groter. Lees de tweets er maar even op na (#smc2010). Sprekers komen iets moeilijker weg met slordig werk. De host moet dan wel nog iets beter leren inspelen op deze vorm van feedback.

Onlangs zagen we op het nieuws dat universiteitsprofessoren zich vragen stellen bij hun ex-cathedra manier van kennis doorgeven. Zitten ze nog wel op dezelfde golflengte als de nieuwe generatie studenten? Moet het niet radicaal anders?

Misschien zouden een aantal sprekers op congressen zich dezelfde vraag moeten stellen.

Toch nog een vernieuwing in Gent. Dit jaar waren er de ‘mind openers’, een formule om in sneltreinvaart een aantal sprekers elk precies 9 minuten hun ding te laten doen. Geïnspireerd door de zeer succesvolle formule van de TED conferences. Hun devies: ‘ideas worth spreading’. Geen eindeloze monologen, nauwelijks verscholen sales-praatjes of saaie powerpoint presentaties meer. Kort en to-the-point. Een verademing.

Maar eigenlijk is de vraag ‘of een congres anno 2010 nog relevant is in zijn huidige vorm’ zelf niet relevant. Het gaat immers niet alleen over de vorm. Een spreker met een sterke visie en verhaal, zal in eender welke vorm scoren. Ook dat is dit jaar nog maar eens gebleken. Het zijn die inspirerende sprekers met een relevante inhoud die een congres in de huidige formule overeind houden. Daar is geen extreme makeover voor nodig.

Dus beste organisatoren, vernieuw en zorg er zeker voor dat de vorm juist zit, maar nog belangrijker, zorg dat de geselecteerde storytellers relevante en inspirerende verhalen blijven brengen. Twitter, word-of-mouth en alle andere communicatiekanalen zullen dan hun werk wel doen.

Hopelijk zingen we volgend jaar op de 30ste jubileumeditie van de jaarlijkse hoogmis van de marketing dan met z’n allen, in de zaal of vanuit de luie zetel met een scherm voor onze neus, een ander nummer van BB King, ‘Let The Good Times Roll’.

geert keyaerts

(deze column verscheen in PUB magazine #16 december 2010)

No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: