Spring naar inhoud

If I had a rocket launcher

09/06/2011

In tegenstelling tot wat de titel laat vermoeden, heb ik voor deze column geen inspiratie gezocht in Abbotabad of bij Al Qaeda. Toch halen we nog een keer het zware geschut boven. Ik hoor in reclamekringen meer dan gemiddeld dat ‘er geen échte campagnes meer zijn, enkel nog terreuraanslagen van leuke ideetjes en techniekjes’. Maar is dat wel zo?

Nu kan ik mij zelf ook niet van de indruk ontdoen dat dezer dagen vele reclamecampagnes – of moet ik zeggen ‘acties’ – een heel kort leven beschoren zijn. Heel even (hyper)actief, al dan niet op het internet, en dan weer even snel weg als ze aan de oppervlakte kwamen. Laten we de hele grote adverteerders die ons blijven bestoken met massaal veel GRP’s even buiten beschouwing. Dat het mijn energie is en dat het ook mijn ouders zijn hebben we ondertussen wel begrepen. Maar echte saga’s en langlopende campagnes met verschillende uitingen van middelgrote adverteerders zijn zeldzaam geworden. Ze zijn er nog wel, op de radio bijvoorbeeld: Gamma, Carglass, Humo,… Maar dat zijn al oldtimers, klassiekers. Er komen amper nieuwe spraakmakende voorbeelden bij, of het zou Hebbes moeten zijn.

Zou het kunnen dat het korte termijn en kwartaaldenken van de huidige bedrijfswereld hiervan de oorzaak is?

Welke bedrijven en merken werken nog een langetermijn-marketingcommunicatieplan uit? Integendeel, alles is goed genoeg om de verkoopscijfers even een korte erectie te bezorgen. Reclame als viagra voor de verkoopscijfers en de bonussen.

Als het zo verder gaat, kan de categorie ‘long term’ in alle reclame-awards afgeschaft worden. Wat we nu meemaken is de verheerlijking van de steekvlam-reclame. Ze gaan viraal, maar spijtig genoeg enkel in het kliekje reclamemensen. En dat is dan nog enkel in de beste gevallen. Campagnes die heel even de aandacht trekken als een nipplegate in de roddelpers. Alle andere acties zijn eerder een druppel op een hete plaat.

Beste CEO’s en marketeers, durf terug te investeren in reclame die een langer leven beschoren is dan een doorsnee strontvlieg. Kunnen we het aub terug voldoende visie krijgen om campagnes in verschillende elkaar perfect aanvullende communicatietools uit te werken in plaats van enkel het verplichte nummertje online? Kunnen we terug grootse campagnes ontwikkelen gebaseerd op een strategie die langer meegaat dan een jobhoppende marketingmanager?

Je zou haast nog gaan smeken om oude campagnes terug vanonder het stof te halen. We hebben een hekel aan de heruitzendingen op VRT, maar een vervolg van Jos en Jef van Kriek Bellevue in een reclameblok zie ik wel zitten. Komt er nog een nieuwe Marlboro Man? Wie durft nog een merkpersoonlijkheid neerzetten die meer dan 25 jaar meegaat en die enkel door de overheid kan gestopt worden?

Too little, too late? Bruce Cockburn zingt in zijn song, ‘If I had a rocket launcher, I would retaliate’. Dat is exact wat de consument doet met vluggertjes van campagnes. Ongenadig naar de vergeetput verwijzen. Wie vroeg er zich daar weer af welke helft van zijn reclamegeld weggegooid was?

Geert Keyaerts

(deze column verscheen in PUB magazine #8, juni 2011)

No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: